Minne: Confession of a 11 year-old boy.

 

Det var sommar på Blåklintsgatan i Falköping. Året är oklart, men vi kan ha varit i 10-11 års åldern.
Jag och min vän och granne Ida Haglund satt och kollade på film hemma hos Ida.
Vad vi kollade på kommer jag inte håg, men det måste varit en film som inte var lämpad för barn.
Dock var det ingen nakenfilm.
I filmen så nämner en av dudesen att det vore fint att röka en jolle.


-Va fan, säger jag och Ida, röka gräs? Kan man göra det?

Vi var inte mer än nyfikna barn så vi var tvungna att upptäcka om det var något att hänga i granen.


Planen:

Fixa the stuff så vi kunde röka ner oss riktigt rejält.


Gå till en lämplig plats där ingen kunde upptäcka vårat tidiga drogmissbruk så vi kunde bli omhändetagna av socialen. I och med det skulle förmodligen också våra föräldrar få sig en känga, och det kändes inte riktigt rättvist.
Det var ju ändå vårat val att testa brajjlivet, inte våra föräldrars.


Detta var på den tiden innan Dr. Dre, Eminem, Snoop Dogg och 50 cent skröt om deras drogbravader i sånger, så vi fick inte den där glorifierade bilden av att sitta i en lång vit bil, med halvnakna brudar och "smoke'a weed everyday."


Åter till planen;
Det jobbigaste momentet med hela projektet var att kirra en tändare.
Med föräldrar som var rökfria kunde hela våran plan gå i stöpet.
Som elvaåring kunde man inte bara gå in i huset, fråga morsan efter en tändare och få en.
Speciellt inte under högsommaren.
Allt kunde ju brinna på den tiden enligt päronen.
Sten, glas och betong. Allt.


Så, detta projekt skulle inte bara urarta sig i ett lättare drogmissbruk, utan också i stöld.
Dock från föräldrarna, så det kändes inte lika kriminellt att sno från dom som om det hade vart att gå bort till PAs sparköp och snatta en tändare.


När problemet med tändaren var ur världen så var det dags att puffa på.
Lätt som en plätt.
På filmen sa killarna att "alla röker gräs" så vi tänkte att det inte kunde vara så farlig.
Saken var den att vi gjorde det mer riskabelt än nödvändigt.


Ida, som hade i uppdrag att fixa någonting vi kunde rulla gräset med var såpass kreativ att hon cyklade bort till McDonalds och hämtade sugrör.
Kalasbra tänkte vi, då slapp vi rulla också, vilket verkade en aning svårt.


Mitt uppdrag var att fixa gräset.
En enkel match för en som bor i villa. Hela baksidan var ju fullt av gräs. Bara gå o plcka en näve eller två, beroende på hur stark man ville ha det.


Innan vi skulle till att börja så skakade vi hand på att inte berätta för någon om våran upptäckt för knarkets tidiga intåg i våra liv.
Vi hade en deal och vi börja meka oss en jolle.
In med familjen Tappers gamla gräsmatta i McDonald's-sugröret för att sen tända på.
Jag tog ett litet andetag för att få in minsta möjliga rök i munnen.
Det smakade förjävligt.
När skulle det börja snurra, se elefanter med lustiga hattar eller trollkarlen från Oz komma?
Inget hände.


Jo, det smakade bränd plast i munnen och jag ville spy.
Ida provade också, med samma resultat.
Våran stora plan att vara lika balla som grabbarna i filmen gick åt helvete.
Total katastrof.


Där och då la jag och Ida våra knarkkarriärer på hyllan.
Väldigt moget beslutat av två 11-åringar.


Kommentarer
Postat av: -

Hahaha, well done!

2009-09-29 @ 13:06:13
URL: http://jedii.blogg.se/
Postat av: bella

Jag undra vad mina barn kommer ha för sig i den åldern när man själv var all over the fucking place!



NÄR KOMMER MIN VIDEOBLOGG ? Ska jag behöva göra en själv kanske ?

2009-09-30 @ 07:45:06
URL: http://bellstaff.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0