Hockey!

Vindängskolan i Falköping.

Det stora intresset bland låg- och mellanstadieelever, inte bara på Vindängen utan hela Sveriges skolor, var hockeybilder.
Fenomenet som slog igenom med dunder och brak och lämnade inte en själ oberörd.
Alla hade ett finger med i spelet när det gällde dessa legendariska foton på svettiga kanadensare utan tänder.
Att spela kula kunde man göra på våren, sommaren och hösten, men hockeybilderna var en året-runt-sysselsättning.

Hela veckopengen gick åt för att få tillgång till de nya Upper Deck-korten.
Sen fanns det ju självklart hockeybilder som var lite finare än andra.
Jag vill minnas att vi, i alla fall jag, kallade dom bör "bubblisar" på grund av att det var just bubblor nere i vänstra hörnet på bilden.

Mitt favoritlag var Anaheim Mighty Ducks.
Dom hade en ball logga, det räckte.
Inte helt sant; Min storebror höll på Mighty Ducks och HAN tyckte dom hade häftig logga, därför höll jag med honom genom att också hålla på dem.

För att verka kunnig och påläst i allmänhet om NHL och i synnerhet av Mighty Ducks så hade vi även en favoritspelare.

Paul Kariya.

Vet faktiskt inte än idag om han var något att ha.
Men vi hade en favoritspelare i alla fall.
Det var viktigt.
Jag och min bror Pär delade på mapparna med hockeybilder.
När byten skulle ske med andra personer präntade Pär in i mig att han skulle vara närvarande.
Annars kunde jag bli lurad.


Jag vill minnas att jag och Isac satt en hel lunchrast vid fontänen och väntade på att min storebror skulle dyka upp.
När vi insåg att han inte heller hade planer på att dyka upp så gjorde vi bytet ändå.
När jag kom hem sa Pär att jag hade blivit lurad.
Självklart.
Nu när jag kommit upp i åren så har jag insett att han var lika mycket lekman som jag inom ämnet hockeybilder.


Vet faktiskt inte varför hockeybilderna i allmänhet dog ut.
Men det följdes upp av Pogs, gogos och fingerskateboards.
Dock vet jag varför mitt intresse för hockeybilderna svalnade;
Erik Bigsten. Som ni kan läsa om här.
Mannen som hotade att ta alla mina hockeybilder.
Jag gömde min bilder på vinden och där ligger dom nog kvar än idag.


Kommentarer
Postat av: bella

Det var tider det där du..



NY blogg haha.. Igen, jävla pissigt.. Har dig vid länkar nu iallafall, woho!

2009-10-30 @ 09:26:17
URL: http://issie.blog.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0