Hjärndöd.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5909174.ab

Detta hittade jag på komikern Soran Ismails twitter.

Riksdagsledamoten Annicka Engblom dunkar ur sig ett förslag om att Carl den sextonde Gustav, smeknamn kungen, ska få välja statsminister.
Räcker det inte med att kungen gör det han gör?
Alltså, åker på horuppdrag, äter finmiddagar med andra män som har blått blod och stava fel.
"Tiden nu är mogen att rätta till en del av detta", skriver Engblom i en motion som nu lämnats in till riksdagen.

Jag kan inte påstå att jag är insatt i politik.
Men om inte jag missminner mig så sitter redan högern vid makten just nu.
I sisådär ett år till.
Då slänger gamle tokhaggan Engblom fram förslaget att Kungen, i egenskap av sveriges mesta moderat utan rätt att rösta, ska få välja statsminister.
Det är tydligen så att alla andra parlamentariska monarker låter kungen välja regeringsbildare.

Vad hände med folkets röst?
Tog kungen plötsligt över nio miljoner röster?
Inte för jag tror att det är nio miljoner som går och röstar, men säg för enkelhetes skull att det är så.
Att tiden är mogen måste bara vara en idiotförklaring till hela svenska folket.
En verbal pungspark.

Men hon reder upp det snyggt.
Inte med att be om ursäkt för sparken i skrevet utan att sparka hela kungahuset i fittan också.

"Om statschefsuppdraget får ett utökat innehåll ser man tydligare att monarkin har en funktion att fylla", nämner hon.

Här gör hon rätt o slätt klart för dem som läser förslaget att kungahuset inte gör ett jävla skit.

För att inte glömma att vi överhuvudtaget har en kungafamilj i Sverige så ska farsan i familjen välja vem som ska styra landet.
Skulle Kalle välja statsminister skulle det bli helt opolitiskt, enligt Annicka.
Jag tror faktiskt inte det.

Det hade lyst blått om kungen hela vägen till vallådan och moderaterna hade varit härskare över Sverige tills Victoria blir drottning.
I och för sig så hade väl Vickan fortsatt i hennes fars fotspår.
Visst att kungen är bakom flötet, men han är nog inte dummare än att veta vilket parti som Fredrik Reinfeldt är ledare över.

Och efter valet så skulle det ju inte längre bli opolitiskt.
Då har ju kungen valt sida.

Detta är det mest hjärndöda förslaget jag har hört. Näst efter att Sverigedemokraterna ville gå till val med förslaget att inte ha några fler val.
Detta är väl samma sak, fast i glorifierad form samt smeka upp kungens ego lite granna.
Kan inte hon inse att han är nöjd med jobbet att åka och klippa band för den nyöppnade skolan på Lidingö?

Jag är inte vänster, inte höger, inte mitten.
Jag är rätt nöjd med att hålla mig utanför politikens skuggboxning och koncentrar mig på saker som betyder mycket för mig.
Som att håna folk. Som Annicka Engblom.

Men om man drömmer sig bort lite, att förslaget är godkänt.
Blunda och tänk följande:

Det är en solig dag den 19 september 2010.
Kungen eskorteras av limousiner och poliser för att lägga landets enda röst på sveriges nästa statsminister.
Moderaterna har köpt champagne, festhattar och hyrat feting-lokalen för årets fest.
Kungen trampar in med säkra steg in i valbåset.
När han kommer ut ser han konfunderad men ändå nöjd ut.

Det blir kväll.
Valet av statsminister är klart.
Hela sverige är som i dvala under valvaken.
Nagelbanden är redan söndertuggade.

Sveriges nya statsminister är Bert Karlsson.

Va fan, säger hela Sverige.
I en intervju med kungen senare så får han frågan va fan han tänkte på.

Två saker, svarar kungen.
För det första så är det här min far hade röstat på.
För det andra så är det förbaskat svårt att stava till Reinfeldt.


Kommentarer
Postat av: bella

Tror jag försökte svara på det här inlägget tre gånger igår, gick tydligen inte.. Men jag håller med dig, samtidigt som jag DÖR AV SKRATT!!! :)

2009-10-07 @ 07:41:06
URL: http://bellstaff.devote.se
Postat av: Linnea Wikström

Erik! Min Erik!



Detta borde publiceras i ett sammanhang där 9 miljoner såg din sanna storhet - Du är helt fantastisk! - Där 9 miljoner för en liten stund insåg vad den svenska politiken (all politik?) handlar om; humor. Stora jävla skämt. Skämt med där stora egon tävlar om att få publiken att skratta högst.



Visualisera; 9 miljoner människor släpper ner färgglada lappar i lustiga lådor och fnissar där de står sida vid sida. "Min favoritfärg är rosa. Jag röstar på rosa". Sen blir det gratisföreställningar med Stefan och Krister. Svensson är nöjd. "Jag har inte behövt bestämma något idag heller", suckar och knäpper händerna bakom tjockisnacken.



Föreställningen är nästan över och ut snubblar Stefan eller Krister, whatever, med ett kuvert i regnbågens alla färger. "Den färg som ska leda vårt land i 4 år framöver är"; ... trumvirvel .. "Svart!"



Men vad fan? Svart är ju inte en färg!?

Shit. Vad gör vi nu? Vi säger att vi bara skämtade;



"Dumma jävlar, ni fattar väl att vi bara skojar?"

Hela salongen, hela landet, skrattar hjärtligt. Dom är väl för härliga de där två!



"Nej, det är vitt som gäller i 4 år från och med nu!"



Människor som på allvar tjänar pengar på att låtsas ha talsvårigheter, snubblar med vilje och bär flaskbottsbrillor och basker, har löst hela problemet. Hela den betryggande gråzonen är räddad. Ingen behöver tycka någonting, ingen behöver välja. Ingen är sårbar. Vd:arna hoppar med glädjerop från taken och singlar långsamt nedåt i sina fallskärmar, rökandes skämtcigarrer från Buttrix.



Humorn är bästa vägen in i den trångsynte, tafatta men ändå välmenande Svensson-själen. Där kan han identifiera sig. Känna sig smart och insiktsfull. Fortsätt låta oss skratta, baby!! Då blir allt mycket lättare att förstå! Jag tror fan att tom kungen sitter och fnissar åt det här om han skulle komma över din briljanta text!



Love love love

2009-11-30 @ 15:48:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0