Tävling



Varför inte göra vardagen lite roligare?
Här är senapssorterna jag provade till en portion falukorv.
Jag vet att Johnny's är med två gånger men det kändes lamt att bara ha tre sorter i en seriös senapstävling.
De andra två är Slotts och den norska Bergby pölsesenap.

Johnny's på flaska bjöd verkligen på något extra. Milda toner av örter och citrus mötte munnen som senare förvandlades till viol och havssalt. Eftersmaken påminner om lakrits och grovsnus. MUMMA!

Slotts senap hade jag som förhandsfavorit men visade sig vara en besvikelse när den skulle fresta mina smaklökar.
Smaken av sommaräpplen och diesel går inte alls ihop och eftersmaken påminner om smaken från videofodralet till filmen Stockholmsnatt som jag slickade på när jag var liten.

Johnny's tubsenap fungerade nästan lika bra som flasksenapen. Men det känns lite som det gör när man får en kanelbulle kastad i ansiktet. Först blir man lite förvånad, sen glad, sen förundrad igen sen struntar man i det och äter den ändå.

Bergby pölsesenap kom helt klart femma av dessa fyra. Konsistensen och färgen påminner om något helt annat än senap.
Smaken av bakfylla, navelludd och Floby slår mig praktiskt taget i munnen. Detta är inte senap, detta är ett utstuderat straff för det olyckligt lottade som tar fel på detta och senap.

Så vinnare i detta test med överlägsen marginal är Johnny's flasksenap.
Detta är glädje! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0