Spritjungfru

Jag vet att många anekdoter handlar om alkohol, men det är faktiskt dom som är roligast

Minne:

Jag gick i sjuan.
Jag började bli nyfiken på hur alkohol påverkade en människas kropp. Eller ja, min kropp.
Jag tyckte att tiden var mogen att bli lite rund om fötterna. När jag tänker på det är det verkligen tragiskt.
Jag tycker nior är för små för att förtära alkoholhaltiga drycker.

I alla fall:
Jag frågade en närmare bekant om han kunde fixa fram något att dricka till mig. Hon trodde att så var fallet men skulle undersöka det närmare. Detta var på en tisdag. När denna bekant visade tummen upp så fick jag en nervös klump i magen.
Skulle min öloskuld bli berövad så här tidigt? Jag skulle ju självklart inte dricka själv. Min vapendragare Emil Svarén skulle också vara med.Vi satt nere i syslöjdssalen på Fredriksbergskolan och diskuterade hur häftigt detta kunde bli.
Helgen detta stora skulle ske var under den såkallade Oden cup-helgen.

Lördagen var kommen och jag och min vän Emil hade en kvarting att dela på. Min storebror Pär ville vara med första gången vi skulle invigas i den nya världen för att se till att vi inte drack för mycket.
Vi köpte det ostadiga groggvirket Coca Cola.


Cola var gott, sprit var starkt, detta kommer bli kanon tänkte vi. Jag satt osäkert och smuttade på den starka drycken.
Emil däremot verkade uppskatta lite starkare råvaror och skämdes inte för att göra såkallade 50/50groggar.
Jag safeade med blygsamma men stabila 10/90, fördel Cola.
Drickandet fortsatte i samma takt under kvällens gång. Jag kände att jag började bli lite fnissig medans Emil brötade som en kåt älg.
Han hade ju självklart blivit bra mycket mer dragen än mig pga. sin oblygsamma inställning till alkohol. När han ställde sig upp för att dansa o dunderade ner i stolen lika fort förstod min bror att det var dags för herr Svarén att ta lite luft. Vi skulle ta oss en promenix. Vi befann oss i en lokal i närheten av dykarhuset. Det bestämmdes att vi skulle gå till Kyrkerörskolan och tillbaka för att fortsätta med bortrövningen av våran spritjungfru.
När vi lämnat huset brötade den kåta älgen Emil till igen.

Emil vomerade.
Massivt.

Jag tyckte detta såg förbaskat kul ut så jag började skratta. Emil höll inte med mig och blev tvärilsk.
Han var inte i stånd med att ha en objektiv bild på situationen utan tog det allt för personligt.

Han började störtgråta och jag var inte sämre än att börja håna honom för det.

Emil hade fått en näve snefylla. En snefylla som gjorde honom onödigt snabb.

Emil sprang i väg mot Kyrkerörsskolan och Pär och hans vänner sprang hack i häl.
Jag gick i mitt tempo tillsammans med en av Pärs vänner, George.

Väl framme på Kyrkerörskolan satt Emil fortfarande med tårarna tydlig exponerade.

Jag tyckte synd om honom.

George (som förövrigt var grisfull) tyckte att det var en dålig idé att gråta bort en hel kväll så jag och han gick ut på egna äventyr runt den spännande miljön runt Kyrkerör.

Alla som bara varit i närheten av Kyrkerör vet att den platsen inte har något extraordinärt att erbjuda- om det inte är Oden Cup.


Nere i uppehållsrummet i skolan bodde Ulvåkers IF. Vid fönstren hängde deras tröjor på vädring. George var extra sugen på en souvenir från kvällen så han stal nummer 10. Helt rätt.

Efter stölden beslutade vi att det var en bra idé att gå hem.

Emil som fortfarande var shitfaced och jag var fjortisfull deluxe-full dundrade in i våran hall och där står min mor och tar emot oss.

Nu var det kört tänkte vi.
Mor kollar på oss, vi kollar bort, visslar och hoppas på det bästa.

Hon frågar hur vi mår, vi svarar, extra tydligt och extra högt: BRA!

Sen springer vi upp på mitt rum o somnar. Ptja, jag somnar, Emil gick mot toaletten och blev bästis med toaringen istället.


Detta är en av få anekdoter jag inte har berättat för min mor och far.

Jag vet inte om Emil har berättat för sina päron, men jag vet att Emils far läser min blogg ibland. Så här ber vi om ursäkt Åke, vi ska aldrig dricka alkohol när vi är unga igen.


Kommentarer
Postat av: Johansson, 27

Hmm...vem är den där människan som fixade sprit till så unga herrar?

Hoppas allt är bra Erik! Längesen man såg dig. Ta väl hand om dig. Puss och Kram

Storasyrran/Hanna

2008-10-20 @ 21:15:50
Postat av: Anonym

Nice blogg!! :)

2008-10-20 @ 21:21:57
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Jakob

Guld, Erik. Totalt jävla guld. Det här gjorde min kväll :)

2008-10-20 @ 21:59:16
URL: http://www.jakobneht.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0