En näve hat

Minne:


Sommaren 2004

Jag och David Andersson hade lite ledigt från våra sommarjobb och bestämmde oss för att ta en liten resa ner till svea rikes näst största stad för att inhandla lite nya kläder.

Vi kommer ut från nordstan och mitt nästa mål är butiken shock för att köpa mig ett nytt nitbälte eftersom mitt förra hade demolerats i en mindre katastrof.

När jag köpt mitt efterlängtade bälte är jag inte sen med att sätta på mig det med en gång.

När vi glatt spatserade vidare runt på göteborgs soldränkta gator kommer en dam i 30års åldern fram till oss och frågar om vi vill vara med på tv.

Vi undrar självklart varför vi ska få denna ära och får förklaringen att tv4 väst gör ett klädreportage och att senare under kvällen skulle Ebba von Sydow komma till studion och betygsätta och kommentera våra kläder.


Eftersom jag jag aldrig har varit ett modelejon så ville jag helst undvika att exponera mig i tvrutan.

Davids tankar gick åt andra hållet.

David tyckte att det kunde vara kul att få sina kläder betygsatta av denna modeikon, så han svarade ja.

Som dom flesta vet har jag en sjukt dålig karaktär så jag var inte svårövertalad att ställa mig framför kameran.

Väl framför kameramännen så berättar jag vad jag har på mig:


"Hej, jag heter Erik och jag har på mig en keps av okänt märke, en t-shirt från we, ett par jeans från H&M och skor från converse..."

Eftersom mitt nyinhandlade nitbälte var dagens ämne i min värld så var jag även tvungen att nämna detta.

"..och så har jag även ett jättekäckt nitbälte."


David berättade sen vad han hade på sig.

Tv4-damen tackade oss och vi gick vidare lyckligt ovetande om vilka följder detta reportage skulle få.


När vi kommer hem till Falköping igen så sätter jag mig framför tvn och väntar på det utlovade modereportaget.

Jag känner ett viss pirr i magen av att halva Sverige kan se mig på burken.

Jag tror till och med att jag var lite säker på att Ebba skulle uppskatta min stil och hylla den 17 åriga låtsas-skejtaren.


När jag väl ser mig själv på tvn skäms jag.

Alla skulle nog gjort det.

Ni som spelat in er själva på en kamera och senare ser på det vet att det känns så mycket bättre innan ni ser resultatet.


Sak samma.


Jag ser mig själv och ser några sekunder senare Ebba von Sydow i rutan.

Katastrof!

Hon började lite blygsamt med att säga att kepsen är helt ute, fortsätter med att we-tröjan är ful och att stora tryck på t-shirts gör sig bäst på någon annan planet.

Mina byxor satt alldeles för långt ner och att skorna var "okej".


Totalt sågad.

Ebba von Sydow kunde lika väl komma fram till mig, kissa mig i ansiktet, hånskratta och vända på klacken och beställa en ny cosmopolitan.

MEN, säger hon.

Det är kul att han säger jättekäckt, för man hör ju verkligen att killen är från göteborg.



Jag var mållös. Jag hade verkligen inga ord.

David var inte ens med på tvn.
Jag bara satt där och tittade tomt in i väggen.


Sedan den junidagen, sommaren 2004, har jag hatat Ebba von Sydow.

Sedan den dagen har jag vägrat dra upp byxorna.

Sedan den dagen har jag gått runt med en ryggsäck innehållande ståltråd och 80 kilo sten för att sänka henne i närmsta vattendrag.

När jag har väl har sänkt henne ska jag snyta mig i henne Marc Jacobs-sjal och kasta den till hundarna.


Likadant som det står i alla flickors skolböcker från femman "jag älskar Leo DiCaprio" pyntade jag under hela gymnasiet mina böcker med -Jag hatar Ebba von Sydow-.


Kommentarer
Postat av: Marie

haha, så jävla bra! varför såg inte jag det där klippet? leta fram det!

2008-08-11 @ 18:59:22
URL: http://marrebarre.blogg.se/
Postat av: oscRRRRRRRR

Jag om någon tycker det är dags för en ordentlig konfirmationslägershistoria!

om du kommer ihåg något därifrån...

2008-08-12 @ 01:15:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0