Do it for the kids.

Snart vet vi vilka som ska styra Sverige de närmaste fyra åren.

Efter ha varit ett socialdemokratiskt Sverige ett tag så tröttnade Sverige och med gemensam hand styrde skutan åt höger för fyra år sedan.
Jag kan inte påstå att jag har märkt någon större skillnad mer än att snuset blev dyrt som skam.
Kan också vara att jag bosatt mig i Norge och inte fått smaka på den svenska högern.

Tidningarna har sedan dag ett raljerat om vilka som ska styra Sverige och hur det kommer bli om just deras parti vinner.
Jag har alltid hållt mig i skuggan när denna debatt om politik har kommit upp.

- Vad ska du rösta på? / Vad är du?
- Jag vet inte. / Humanist?

Man kan prata med människor om allting.
Men politik är ett väldigt känsligt ämne.
Det är som ett slag på pungen. Det gör ont med en gång och genast ska mottagaren av första slaget ge igen.
Det väcker mindre känslor hos en person att fråga vilken favvo-ställning är i bingen än att fråga vilket parti man ska rösta på.

- Missionären! Skit i det du!

Men även många skyltar hej-vilt med deras partiprogram och skäms inte för att fläka ut sina politiska åsikter på gator och torg.
Tack fan för det.
Eldsjälar.
Utan åsikter, ingen debatt. Ingen debatt, ingen politik. Ingen politik, inget krångel?

Jag vet inte.
Jag är uselt insatt i politiken.
Jag skäms för det.
Eftersom jag nu efter tre år i Oslo ska jag flytta tillbaka till Sverige, och jag vet inte ens vad min röst betyder för politiken. Vet inte vad min röst betyder för mig.

Jag vet inte vilket parti som kan matcha mig perfekt.
Förmodligen inget.
Förmodligen gör det inte det för någon, men man håller sig till hjärtats röst.
Många hjärtan skriker att blått är flott.
Andra menar att ett hjärta är alltid rött. Med nyanser av grönt numera.

I alla mina 23 år i livet har jag, så länge jag kan minnas, sett/läst/sneglat/blivit förbannad/blivit överraskad över vad politiken har att bjuda på.
I alla mina 23 år har det varit frågan om man är höger eller vänster.
Sossesvin eller borgarbracka.

Men nu har det hänt något otäckt.
Det finns ett tredje val nu också.
Är du sossesvin, borgarbracka eller rasist?
Det är fan skamligt hur ett högerextremistiskt parti kan ens vara ett alternativ 2010.
Jag blir gråtfärdig varje gång jag tänker på att dessa män och kvinnor, som vill slänga ut mångfalden, stänga och låsa dörren.

I en intervju med SDs partiledare Jimmy Åkesson förklarar att att det inte handlar om rasism, utan om att bevara det svenska kulturarvet

"I dagens Sverige lär man ut bosnisk folkdans, istället för svensk dans. Som om bosnisk dans vore finare."

Kanske inte finare men bra mycket roligare än midsommardans med små grodorna.
Sverigedemokraterna är inte demokrati. Det är rasism i fin kostym.
Uppsnofsad för att komma in på finkalas, för att sedan bli snorfull och förstöra hela festen.

- Varför släppte ni in honom?
- Men va fasen, han uppträdde normalt och såg trevlig ut.

Farligt.
Sverige måste vakna.
Har ni inte gjort detta så är det dags nu.

I morgon avgörs Sveriges närmaste fyra år.
Jag har redan röstat.
Om jag är höger eller vänster spelar ingen roll.
Min röst ligger på ett av partierna i riksdagen som tydligt markerar att dom är för demokrati och mot rasism.
Min röst bli i alla fall 1-1 mot en sverigedemokrats röst.

Jag vill inte ha dessa förklädda nazistsympatisörer vid min sida.
Skrämmande många menar att dem inte är tillräckligt insatta i politiken.
Om det inte är något bra på tv så kanske man orkar rösta på vägen hem från Domus.

En blank röst är ingenting.
Du skriker men ingen hör dig.
En röst på ett demokratiskt parti är ett sätt att sätta näven i bröstet på rasismen och säga att den inte är välkommen.

Ni ser. Jag vet ingenting om politik. Jag är uselt insatt och vet inte vilka som vill få bort kärnkraften eller håller vargjakten varmt om hjärtat.
Men det spelar ingen roll.
Det enda jag gör är att gå ner på knä och be till er:

Detta är det viktagaste valet någonsin.
Rösta du också.
Om det är blått som passar dina värderingar i livet, rösta blått.
Om du faller för det rödas budskap, rösta rött.
Allt är okej, bara du inte röstar för rasismen.


Kommentarer
Postat av: Malin

Så RÄTT Erik! man blir ju mörkrädd hur en del människor resonerar...

2010-09-18 @ 11:43:35
URL: http://omeletten.blogspot.com
Postat av: Anonym

ett hjärta är alltid rött, ett hjärta har alltid rätt

2010-09-18 @ 12:01:21
Postat av: colbas

jag säger inte att jag är för SD, jag är LÅNGT där ifrån. Men om det nu är en demokrati ska la alla få sin röst hörd?

2010-09-18 @ 12:08:57
Postat av: Apa

Du har helt fel. I ett demokratiskt land får alla göra sina röster hörda. Och SD vill inte kasta ut alla invandrare, dom vill begränsa invandringen. Det är en jävla skillnad...



SD 2010 så får även du pension när du blir gammal.... Begränsa invandringen för våra barns skull!..

2010-09-18 @ 17:34:29
Postat av: bella

Jävligt bra skrivet!



Själv har jag inte röstat. Jag har varit sjuk i Småland.. Visste inte ens vem Sveriges statsminister var förrän jag såg honom på Tvn efter att Niklas skrattat ( grät av skam ) åt mig.. Hur som helst så ska jag läsa på tills nästa gång.. :)

2010-09-20 @ 21:25:29
URL: http://issie.blog.com
Postat av: Erik L

Bra skrivet känner helt som du faktiskt!

2010-09-21 @ 13:08:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0