Ni har hört den förut

Minne:



Några veckor innan skolavslutningen i nian så ville lärarna att vi ungdomar skulle ha en aktivitetshalvdag.

Lärarna fick idén att sätta ihop en grupp med åtta personer, två representanter från varje klass.

Jag var en av de frivilliga i min klass att gå med i gruppen.


Det hade varit en enkel match att hitta på vad alla klasser skulle göra om inte lärarna hade satt upp några få krav.


Aktiviteten fick inte vara en sport.

Aktiviteten fick inte vara en tävling.

Aktiviteten fick inte vara ledighet.


Förutom dem här alternativen så hade vi fria händer.

Vi kom fram till att antingen gå en långpromenad eller åka upp till pankasjön o bada.

Alternativen vi la fram blev genast nedröstade av våran lärare Monica Söderhielm.

Visst, det var inte världens bästa idéer vi kom med så det var ganska lugnt att bli nerröstad, om inte det vore för hennes alternativ. Förresten så var det inte ens ett alternativ, det var lag.

Brännboll.


Va faen, sa jag. Det är ju en sport! Om inget annat så är det en tävling.

Nu är det så att jag la ner hela min gårdagskväll på att fixa inför den här matchen, gnäller Monica med sin vanliga jag-vill-skjuta-av-mig-huvudet-och-se-hjärnsubstansen-flyta-ner-från-väggen-röst.

Ja, det är klart, det tar ju ett jävla tag att slänga fram ett brännbollsträ och fyra koner.


Jag frågade varför lärarna satte ihop en grupp när det från början var klart med valet av aktivitet.
Då föll bomben.
Hon var atombomben och klass 9A på Fredriksbergskolan var Hiroshima.

Hon skällde ut oss efter noter. Hon skrek på oss att hon känt sig mobbad i alla år hon hade haft våran klass.


Droppen som fick bägaren att rinna över var att hon inte fick följa med på våran klassresa.

Jag och Marie Jacobsson satt i "resekomittégruppen" och hade personligen frågat henne, med hela 9A som vittnen, om hon ville följa med på klassresan.

Hon snäste åt mig: "Det har inte jag fått någon information om" och gick sedan sin väg.

Kärring.


Hon fortsatte stå o skälla på oss att vi (särskilt killarna) att vi var mobbare och hejfadderullan.

När jag berättade för henne att jag hade faktiskt frågat henne om klassresan nekade hon att så inte var fallet.

När stämmningen är som sämst och mulen så hör jag en röst brevid mig:

"Men du har ju flexat en hel del."

Fredrik Isacsson, mannen som föddes med tajming.


Detta fick Monica att balla ur, springa ut från klassrummet samtidigt som hon skriker "nu tar jag ledigt resten av terminen!"

När dörren stängs hörs några snyftningar, dock inte från Monica utan från några tjejer i klassen.

Mannen med tajmingen, Isac, började asgarva. Jag bad Isac hålla käften innan jag, och alla andra killar, också börja skratta så vi nästan kissade på oss.

Tjejerna kontrade med att kalla oss för omogna.



Ni som läser detta och inte vet vem Monica är tycker säkert att vi killar i klassen var/är riktiga svin.

Saken är den att hon var så skadat jävla elak. Det är hon och Pomperipossa, hand i hand.

Det var mer eller mindre en fröjd att se henne mänsklig.

Roland Breding, vår riktiga mentor, (som förövrigt var världens snällaste person) började:

"Eh, öhm, jag har varit lärare i 35 år och aldrig varit med om detta."


Våran rektor, Pelle, var inte sen med att komma till klassrummet.

Han tyckte vi skulle genomföra brännbollsmatchen för Monicas skull.

Det kunde vi motvilligt gå med på.


Vi var inte ledsna för fem öre att vi gjort Monica ledsen, vi var livrädda att Monicas man, Ulf, som vi hade i idrott skulle komma in och kräva hundra armhävningar av oss.


Två veckor senare slutade vi nian.

Alla lärare var uppställda för att krama varje elev hejdå.

Jag fick kramar av alla lärare utom en, gissa vem.


Kommentarer
Postat av: Martin Tapper

Haha! Nostalgitrippen!

2008-04-28 @ 21:00:01
URL: http://martintapper.blogg.se
Postat av: Adaam

HAhahahahaha denna har man hört många gånger men den är fan underbar.. Isacs kommentar är så jävla klockren..

Ps. slirig i lördags? ;)

2008-04-28 @ 22:58:14
Postat av: Marie

Hahahaha, du beskriver allt så jävla bra Erik! Fortsätt med såna här skriverier!

2008-04-29 @ 19:16:44
URL: http://marrebarre.blogg.se
Postat av: Ola

haha, så jävla underbar tajming!:d

2008-04-29 @ 20:22:22
Postat av: Kim

Haha, fina (Y)

2008-04-30 @ 17:50:23
URL: http://kimmalmgren.blogg.se
Postat av: Jonas

HAHA! Förstår att ni var mest rädda för "Tuffe-Uffe", det var väl alla under 20 på den tiden. Grymt skrivet!

2008-04-30 @ 20:05:29
URL: http://carnivalofsins.blogg.se
Postat av: merra

hahahahahhahahahahahahahha! isac är så goer! kommer du ihåg ultimatefrisbeelektionen då? :D

2008-05-04 @ 13:46:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0