MontiPyton

Kenny Carlsson. Den mannen har jag inte pratat med på mycket länge.

När han igår läste mitt inlägg lämnade han då en kommentar om montisori.

För er som inte vet vad montisori är, ta reda på det! (hör av er sen, för i ärlighetens namn vet jag fortfarande inte vad det betyder eller innebär.)


Vindänsskolan i Falköping.


På denna skola fanns det två olika klasser i varje årskurs. A- som var som en helt vanlig klass och sen fanns M.

I en vanlig skola skulle M-klassen heta B, men inte då.

M som i montisori.

Dessa montisoriklasser hade sitt tillhåll på övervåningen på Vindängen.

Där kunde dom gott hålla sig gömnda. Samhällets skam.

Vi visste inte vad som gjorde M-klassen så speciell, men ryktet gick att dom räknade med klossar.


Efterosm vi inte visste vad montisori var, och att vi gick i en vanlig A-klass så blev montisorisarna utstötta.

På vintrarna när vi skulle ha snöbollskrig kom skriken "montisori mot dom normala!"

Kort och gott, vi var normala och montisori var hjärnskadade barn med religiösa/hippie-föräldrar.


Som barn hade jag ett väldigt hetsigt humör.

Jag var verkligen ond. På riktigt.

Inte ond som barn brukar vara, utan verkligen genomond. Arg på alla som inte gjorde som jag vill eller kände. Hade jag bott i England hade jag varit en evil bastard eller en nasty cunt.

Jag fick Tommy Hatcher, i filmen Hooligans, framstå som en sympatisk man.

Eller ja, barn, det slutade väl någonstans mellan femman och sexan.


Denna incident har Jesper Peterson alias JudN berättat för mig, många år efter händelsen:

En gång när vi hade snöbollskrig på fotbollsplanen (montisori vs. normala) så fick jag en snöboll rätt i ansiktet. Jag såg rött. Eller svart.

En snöboll i fejjan vill ingen ha och att det kom från nått jävla missfoster i montisori gjorde inte saken bättre.

Jag rusar fram mot min antagonist, eftersom han stog en bit i från så fick jag god fart.

När jag är närma nog hoppar jag upp och knäar pojkfan i ansiktet.


Då tyckte jag väl säkert att det kunde gott den jäveln ha.

Idag så är jag lite delad i frågan.


Men montisoripersonerna klarade sig fint ändå.

Oscar Nyström och Marcus Flaaten är två vänner till mig som båda fick smaka verbal våldtäkt på lågstadiet, men blev fina i mina ögon när dessa två började i B-klassen på Fredriksberg.


Tänk på det barn, montisoribarn kan klara sig fint, men det finns inga garantier!


Kommentarer
Postat av: Kenny

Nä, enda gången man ser dig är ju nån gång per år på terrassen. Och då mår man ju vanligtvis lite bättre än vad man borde!
Man var fan nästan lite rädd för att gå uppe på övervåningen på vindängen, man visste inte riktigt vad som försegick där. Läskiga grejer.

2008-04-23 @ 20:12:07
Postat av: oscar

det som föregick var formandet av världseliten när det gäller allt, med hjälp av klossar...

2008-04-23 @ 22:31:21
Postat av: Dessner

Sedan kan man väl ha delade åsikter om huruvida b-klassen på Fredriksberg var något att skryta med. De var inte så normala de heller...

2008-04-23 @ 23:50:31
URL: http://rightbackupagain.blogg.se
Postat av: Marie

haha, erik jag älskar din blogg!

2008-04-24 @ 19:30:22
URL: http://marrebarre.blogg.se
Postat av: berggren

http://sv.wikipedia.org/wiki/Maria_Montessori

"Hon hade stor framgång i att lära barn, som tidigare fått tillbringa sina liv på mentalsjukhus och andra institutioner, att läsa och skriva"

ahahaha

2008-04-24 @ 21:39:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0